Bietul Ioanide, Vol. 2

Bietul Ioanide, Vol. 2

TRANSPORT

Livrarea se face prin intermediul unei firme de curierat rapid. Costul transportului este de 20 lei.

 

TVA INCLUSĂ

Prețul este final, include TVA și nu include taxa de transport.

George Călinescu
Editura: Hoffman
Format: 13 x 20
Număr pagini: 376
ISBN: 978-606-46-0159-9
Anul apariției: 2018
Disponibilitate: În stoc
16,00 Lei Fără TVA: 15,24 Lei
Cant: Adaugă în coş

Romanul Bietul Ioanide este opera unei depline ordonări epice, cu evenimente ce se succedă conform unei perfecte cronologii şi prin situarea exactă a caracterelor în spaţiul lor epic. Ar fi de amintit, în acest sens, două capitole: primul, unde trecerea în revistă a protagoniştilor se înscrie în structura balzaciană a timpului: „Când Gaittany aminti lui Ioanide că a doua zi urmau să se-ntâlnească la cinci, la ceaiul oferit de Saferian Manigomian...“, şi cel de-al treilea capitol, cu aproximativ aceiaşi eroi prezenţi în casa profesorului Conţescu, alcătuind un grup simetric ordonat. În ample paranteze epice, şi ne este bine cunoscut modelul din Enigma Otiliei, roman prin excelenţă balzacian, se elaborează „fişele biografice“ ale personajelor prin enumerarea unor trăsături (dominante caracterologice) şi prin ilustrarea lor în cadrul unei demonstraţii epice de tip descriptiv. Pe rând, Gonzalv Ionescu (obsesia carierei universitare), Bonifaciu Hagienuş (leit-motivul avariţiei şi al cupidităţii enorme), Ermil Conţescu (ramificaţiile particulare ale clanului), Panait Sufleţel (parodierea unor însuşiri prin hipertrofiere caricaturală) şi Pomponescu (obsesia carierei politice falimentare, încheiate tragic) se întâlnesc în structura romanului, alternând în registrul grav ca şi în cel bufon, parodic.

   Tipologia călinesciană e remarcabilă chiar şi în cea mai pretenţioasă accepţie a realismului contemporan. Scriitorul compune fizionomii înzestrate cu date semnificative şi poate că una dintre cele mai izbutite siluete e Bonifaciu Hagienuş, trăind prin hiperbolă realistă avatarurile existenţei sale versatile, instabile. Nu e defel nejustificat să trimitem la notele lui G. Călinescu din Poezia „realelor“ şi de aici la exerciţiul romancierului pentru a urmări privirea scriitorului chiar şi în tratamentul mentalităţii maioresciene, urmând a descoperi prin ea „tipologia oamenilor creatori români“ (Principii de estetică).

   Balzacian prin construcţie şi formulă epică, Bietul Ioanide e totuşi o carte barocă prin alternări surprinzătoare de planuri şi prin sugestiile ei conotative, prin natura contextului, extrem de bogat ca sugestii şi determinări temporale. E un roman baroc Bietul Ioanide şi pentru că scriitorul a introdus elemente varii (eterogenitatea lor produce şi acea supradimensionare despre care vorbeam înainte), unele dintre acestea perfect adaptate la condiţia estetică a romanului profesat de G. Călinescu: „Romanul — spunea scriitorul — este în orice caz o operă de ştiinţă, sau, cu un termen mai potrivit pentru câmpul artei, un act de cunoaştere... “.

Ion VLAD

Nu sunt opinii despre acest produs.

Spune-ţi opinia

Numele tău:


Opinia ta:Notă: Codul HTML este citit ca şi text!

Nota: Rea           Bună

Introduceţi codul din imagine:



Loading...